TIP 4:  Hoe bereid ik mezelf voor op een lange rit?

TIP 4:  Hoe bereid ik mezelf voor op een lange rit?

Rijd je vaak lange afstanden of vertrek je binnenkort op autovakantie dan helpen deze tips om jouw reis vlot en aangenaam te maken.

 

9 gezondsheidstips voor een lange afstandsrit:

Zorg dat u goed uitgerust bent.

Zorg dat je voldoende uitgeslapen bent op het moment van vertrek. Voor een reis raadt men minstens twee nachten goed nachtrust aan.  Onmiddellijk na je werk of dagtaak vertrekken doe je beter niet.

Consumeer geen alcohol

Alcoholgebruik en bepaalde medicaties innemen voor je vertrek doe je beter niet. Heb je toch bepaalde medicamenten nodig, vraag je best aan je huisarts of deze invloed hebben op je rijgedrag.

Respecteer je alledaags ritme

Vertrek op een ogenblik dat je lichaam dit gewoon is, zoals het moment dat je in de week naar het werk rijdt. Aangezien dit voor de meeste bestuurders tussen 7 en 19 uur betekent dit dat ’s nachts rijden niet normaal en dus ook best te vermijden is.

Vermijd de ergste verkeersdrukte

Zondag is de meest rustige dag als het over verkeersdrukte gaat. Dit is dus de aangewezen dag voor je heen- en terugreis. Moet je toch op zaterdag vertrekken tijdens de maanden juli en augustus. Doe dit dan vanaf 14uur. Dan is het heel wat rustiger en heb je meer kans dat de grootste verkeersdrukte verdwenen is tegen je een knelpunt nadert.

Ook onderweg kan je je rit vlotter en veiliger laten verlopen door enkele kleine tips.

Eet regelmatig iets kleins

Tijdens het rijden eet je best meerdere keren wat energierijke kleinigheden die snel verteren (fruit, granenkoeken).

Pauze pauze pauze

Neem elke twee uur een korte pauze van minimaal 10 tot 20 minuten. Gebruik deze tijd om je benen even te strekken en wat te bewegen.

Hydrateer jezelf

Zorg dat je iets van drank bij je hebt en drink regelmatig, liefst water of fruitsap. Vermijd in alle omstandigheden alcohol, dit is niet enkel verboden maar droogt ook uit.

Koeling

Vermijd grote hitte in de wagen. Zet je ventilatie of airco aan. Hierdoor heb je het lekker koel en ga je minder snel je concentratie verliezen.

Co-piloot

Rijden er nog personen mee met een rijbewijs, wissel dan geregeld eens van bestuurder. Dit maakt de rit ontspannend voor iedereen. Voel je de eerste tekenen van vermoeidheid gebruik de wissel dan om een powernap van maximum 20 minuten te doen.

Wees slim en vermijd de volgende gevaarsituaties:

Je kan natuurlijk heel wat tips vinden op het online net, maar ook heel wat foutieve tips. Let er zeker op dat je niet in volgende valkuilen loopt:

  • Je muziek keihard zetten werkt misschien even maar al snel neemt de vermoeidheid terug de bovenhand.
  • Sneller rijden, je denkt misschien dat je geconcentreerder bent maar eigenlijk maak je de rit enkel gevaarlijker voor jezelf, je medereizigers en je medebestuurders.
  • Koffie en cafeïne houdende dranken werken enkel na een powernap.

 

Een goede voorbereiding is half werk, eenmaal vertrokken is het belangrijk om de eerste alarmsignalen te herkennen. Vermoeidheid tijdens het rijden merk je meestal op doordat je aandacht verslapt.

Blijf je toch doorrijden let er dan zeker op dat je je bv niets meer herinnert van de laatste kilometers of vaak begint te geeuwen. Indien je onbewust bent uitgeweken of plots te dicht bij een voorganger was moet je de ernst van je vermoeidheid inzien. Wordt het moeilijk om je ogen te fixeren of om je ogen open te houden of voelde je je hoofd knikken of insluimeren luister dan zeker naar de noodsignalen van je lichaam en las een rustpauze in.

Vraag het een expert!

Spring binnen bij een concessie in jouw buurt!

Fordstore Waasland Automotive
Pareinpark 4, 9120 Beveren
 +32 (3) 778 79 70
Toon in maps

Meer info

Ford / Mazda Sint-Niklaas
Europark Zuid 4, 9100 Sint-Niklaas
 +32 (3) 778 79 20
Toon in maps

Meer info

Waasland Automotive